Nieuwe groepsindeling Regio Noord Oost competitie
Met ingang van het seizoen 2019-2020 wordt bij de Regio Noord Oost competitie een nieuwe groepsindeling gehanteerd bij de heren.
Dit is gebaseerd op het feit dat het bij de pelotonssamenstelling veel meer van belang is wat iemands snelheid is, dan de leeftijd.
De nieuwe indeling is daarom gebaseerd op schaatsniveau.
Er zijn in het vervolg 3 snelheidsgroepen (NO1, NO2 en NO3) en de rijders kunnen in principe zelf bepalen in welke groep ze willen rijden. Daarbij maakt de KNSB-categorisering C of Master niet uit, het gaat er louter en alleen om in het goede peloton te rijden qua niveau.
Het streven is daarbij wel 3 in grootte zoveel mogelijk gelijkwaardige groepen te creëren.
Verder kan het ook niet zo zijn dat iemand kiest voor een peloton waarbij hij daar met kop en schouders boven uit gaat steken. Het schaatsniveau moet kloppen met het peloton van indeling.
Er wordt dan ook een principe indeling aangehouden waarbij gekeken is naar het niveau van het afgelopen seizoen.
Ronde richttijden daarbij < 34”, 34 – 36” en > 36”.
Het nieuwe systeem heeft een aantal voordelen.
De indeling van de groepen wordt homogener. Waardoor er voor de rijders meer mogelijkheden ontstaan met plezier in het meest geschikte marathonpeloton te rijden.
En het maakt niet meer uit of er weinig C1 of C2 rijders zijn (wat nu een klein peloton opleverde) of veel M2 rijders (wat nu juist een groot peloton gaf).
Door het juist kiezen van de niveau verschillen kunnen de 3 groepen redelijk gelijkwaardig in grootte zijn en blijven.
Oude beennummers
De oude beennummers zullen vooralsnog gehandhaafd blijven zodat niet iedereen het nummer hoeft te verwisselen of een nieuw pak hoeft te kopen.
Bij de dames blijft het nu nog bij het oude, om niet in 1 keer te veel overhoop te halen.
Na het seizoen wordt het geheel geëvalueerd en daar zou in theorie ook uit kunnen komen de dames mee op te delen over de snelheidsgroepen, dus alle KNSB-categorieën door elkaar.
Met als voordeel dat ook de dames dan uit snelheidsniveaus zouden kunnen kiezen. En zij dus ook een stapje terug zouden kunnen doen wanneer dat nodig is en dan toch met plezier door kunnen gaan met het rijden van marathons.
Ook zou er dan onderaan de lijst een 4e snelheidsgroep kunnen ontstaan voor een makkelijker instroom van onderaf (drempelverlaging).